dinsdag 20 maart 2012

Dadelcupcakes met Butterscotchfrosting

Laatst een geheel nieuw recept geprobeerd, dadelcupcakes met butterscotch frosting. Niet mijn eigen idee om cupcakes van dadels te maken, maar van een studiegenootje (waar je je gedurende saaie collegeuren al niet mee bezig kan houden...) Het was een hel om uit te zoeken, met name de frosting, maar uiteindelijk zeker de moeite waard! Zelf heb ik nooit zo van dadels gehouden, tot ik eens de dadeltaart bij de Bagels&Beans probeerde, die is werkelijkwaar verslavend. Recept voor deze taart is ook op dit blog te vinden. Supermakkelijk en snel te maken en ben nog nooit iemand tegengekomen die hem niet lekker vond.

Na het succes van de dadeltaart, een blik op de voorraad in huis en het idee van mijn studiecollege besloot ik me dan maar eens aan de dadelcupcakes te wagen. Doordat de dadelcupcakes zelf niet zo zoet zijn, is de juist zeer zoete frosting erop erg passend.

12 cupcakes

Ingrediënten cupcakes
140 gram ontpitte dadels
160 ml water
¾ theelepel baking soda (zuiveringszout, verkrijgbaar bij de toko)
40 gram boter (kamertemperatuur)
90 gram fijne kristalsuiker
2 eieren (klein) (bij middel/grote eieren ongeveer 1½ ei nemen)
120 bloem
1½ theelepel bakpoeder
snufje zout

Ingrediënten frosting
35 gram boter
50 gram bruine basterdsuiker
35 gram golden syrup (verkrijgbaar bij britse zaken)
40 ml slagroom
250 gram poedersuiker
volle melk

Bereidingswijze cakejes
Verwarm de oven voor op 180C. Verwarm de dadels en het water in een pannetje op een middelhoog vuur tot het mengsel kookt. Zet het vuur op een lage stand en laat het sudderen totdat het mengel een beetje indikt. De dadels worden zachter en een beetje ‘mushy’. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten. Nadat het een dik papje is geworden haal je het van het vuur. De dadels zullen nog niet helemaal uit elkaar gevallen zijn, maar dat maakt niet uit. Ze zijn in ieder geval lekker zacht en uiteindelijk zullen er in de cupcakes geen grote stukken dadel terechtkomen.

Voeg nadat je het mengsel van het vuur hebt gehaald het zuiveringszout toe en mix op een hoge stand. Het mengsel gaat flink bruisen en ziet er groen/bruinig uit, niet echt smakelijk om heel eerlijk te zijn. Voordat ik het zuiveringszout toevoegde heb ik het mengsel overgegoten in een mengkom, dat mixt een stuk makkelijker. Als het zuiveringszout volledig is opgenomen voeg je de boter toe en mix je dat er goed doorheen, gaat vrij makkelijk doordat de boter meteen heel zacht wordt door het warme dadelmengsel. Daarna kunnen de eieren en de suiker erbij. Mix nu een paar minuten op een (middel)hoge stand. Hierdoor wordt het beslag lekker luchtig.

Meng het bloem, bakpoeder en het zout door elkaar, zeef het en voeg het toe aan het dadelmengsel. Schep het er met een spatel doorheen, let goed op dat er geen klontjes overblijven. Als alles goed is vermengd kun je het mengsel verdelen over 12 bakvormpjes en ongeveer 15-20 minuten in de over zetten. Doe de oven tussendoor niet open, dan storten de cakejes in.

Bereidingswijze frosting
Het recept voor de frosting heb ik van internet gehaald. Er zijn veel verschillende butterscotch recepten te vinden maar uiteindelijk komen ze allemaal ongeveer op hetzelfde neer. het belangrijkste waar je op moet letten is dat de suiker niet mag aanbranden. Smelt de boter, suiker en golden syrup in een pannetje op een middelhoog vuur. Blijf roeren totdat de suiker helemaal opgelost is (2 minuten). Voeg vervolgens de slagroom toe en zet het vuur ietsje hoger tot het mengsel borrelt. Laat het ongeveer 2 minuten koken, ondertussen blijven roeren, en haal het dan van het vuur af. Waar ik door trial-and-error achter ben gekomen is dat het echt heel belangrijk is dat de suiker niet aanbrandt. Het mengsel moet caramelkleurig en vloeibaar blijven. Zodra de suiker gesmolten is en het wordt erg dik of donker moet je het meteen van het vuur halen, anders proef je later echt alleen maar aangebrande suikerklontjes.

Nadat het een paar minuten afgekoeld is (let wel: niet te lang, de hitte moet eraf zijn maar het mag niet te stijf worden, denk ongeveer een minuut of 2/3) kun je de poedersuiker toevoegen en mixen totdat het licht en luchtig is. Bij mij werd het eerst erg korrelig en droog. In het recept hierboven heb ik de hoeveelheid poedersuiker al iets verminderd (het is tenslotte zoet genoeg), maar mocht het nog te droog zijn dan kan je extra melk of slagroom toevoegen. Voeg niet teveel per keer toe, het moet uitsmeerbaar/spuitbaar maar niet te vloeibaar worden. Blijf mixen tot het de juiste consistentie heeft.

Als je het mengsel even laat staan voordat je het gaat spuiten, bestaat de kans dat het te dik wordt om nog goed te kunnen spuiten. De ideale oplossing daarvoor is de magnetron. Zelf heb ik een spuitzak van de Hema, toen bleek dat de frosting niet makkelijk genoeg meer spoot heb ik die gewoon steeds een paar seconden in de magnetron gelegd. Het deed wonderen :)

De frosting op de foto was iets vloeibaarder dan degene waar ik het net over had in de spuitzak. Ik had hier iets teveel melk bijgedaan. Qua smaak was het overigens prima, maar afhankelijk van wat je wilt bereiken met je decoraties is het handig om op de hoeveelheden te letten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten