dinsdag 20 maart 2012

St. Patrick's Day Taart

Deze taart heb ik gemaakt voor St. Patrick's Day dit jaar. Het idee is een beetje afgekeken van de zo beroemde rainbowcake, alleen dan geschikt gemaakt voor St. Paddy's. Voor het recept heb ik gebruik gemaakt van een recept voor witte cake, omdat ik een deel van de cake het liefst zo wit mogelijk wilde houden om het wit van de Ierse vlag goed weer te geven. Tevens kleurt een witte cake mooi als je er kleurstof bij doet.

Qua smaak deze keer niks Iers, gewoon vanille en amandel. Ook lekker :)

Ingrediënten voor één witte cake
395 gram gezeefde cakemeel
20 gram bakpoeder
5 gram zout
4 eiwitten
300 gram kristalsuiker
170 gram boter
350 ml melk
5 ml vanille-extract
5 ml amandelextract
kleurstoffen

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175C.

Doe de gezeefde meel, bakpoeder en zout in een kom en zeef het allemaal nog twee keer. Dit zorgt voor een cake met een fijne structuur.

Mix de boter totdat het romig is en voeg langzaamaan 200 gram van de suiker toe. Voeg vervolgens al wisselen de droge ingrediënten en de melk toe, terwijl je blijft mixen totdat alles goed is opgenomen. Mix tot slot de extracten in het beslag.

Mix in een aparte kom de eiwitten met de suiker op een hoge snelheid totdat de meringue wit en stevig is en je er stevige pieken in kunt trekken. Belangrijk is dat je materialen echt schoon zijn, als ze niet goed schoon zijn of te vet dan zal de meringue niet stijf worden. Ook is belangrijk dat er echt geen eigeel in de eiwitten zit (een eiwitsplitter is ideaal, had tot afgelopen weekend nog nooit van het bestaan gehoord, maar het scheelt een heleboel geknoei!).

Als de meringue klaar is, schep het dan met een spatel door het beslag totdat het goed is vermengd. Als je wilt kan je nu ook kleurstof door het beslag mengen.

Stort het beslag in een ingevette bakvorm en bak het 70 min in de oven. De cake is dan nog niet te droog maar een beetje plakkerig. Heb je hem liever wat droger, doe hem dan 5-10 minuten langer in de oven. Zorg er vooral voor dat je de oven niet te vaak opent, dan stort je cake in. Deze hoeveelheden zijn genoeg voor een bakvorm van 20 cm doorsnede en 7,5 cm hoog, maar deze wordt dan wel hoog. Voor mijn St. Patrick’s Day taart was dat nodig, maar als je het te hoog vindt kan je het beslag ook verdelen over twee lagere bakvormen., de baktijd wordt dan wel korter, ongeveer 40 minuten (maar check vooral of de prikker er schoon uitkomt).


Voor de St. Patrick’s Day taart heb ik deze cake drie keer gemaakt. Eentje heb ik blank gelaten, de tweede heb ik groen gekleurd en de derde oranje. Als je meerdere dezelfde bakvormen hebt is het handig, maar anders moet je net zoals ik steeds wachten totdat de cake ervoor genoeg is afgekoeld voordat je hem op het rek stort en de volgende cake kan gaan bakken. Wees geduldig, als je de cake te snel uit de bakvorm wilt halen bestaat de kans dat hij scheurt/breekt (geloof me, ik spreek uit ervaring (a) geduld is niet mijn sterkste punt…).

Anyway, op den duur heb je wel alle drie de cakes af en dan kan het echte leuke werk gaan beginnen! Zorg voor een stevig taartkarton waarop je de onderste cake kan zetten. Ik heb de onderste cake ook verstevigd met houten douwels, omdat er flink wat gewicht op zou komen.


Als omhulsel en als laagje tussen de taarten wilde ik eerste Swiss Meringue Buttercream gaan maken, maar de Swiss meringue zonder de boter was zo mooi wit en lekker luchtig, dat ik toen maar besloot het zo te laten. Met de botercreme zou de taart ook veel machtiger geworden zijn (en het was nu al een enorme unit!).

Omdat het ook voor mij de eerste keer was dat ik Swiss Meringue maakte heb ik gebruik gemaakt van de tutorial op de website van whisk kid:
Swiss Meringue Buttercream tutorial

Zoals ik al zei heb ik dus alleen gemaakt tot ik de meringue zelf had. Vanaf het moment dat je de boter toe moet gaan voegen ben ik dus gestopt. Ik heb het recept en de werkwijze hieronder uitgewerkt, en deze zal ook bij mijn receptenshortcut komen te staan.


Ingrediënten Swiss Meringue
5 eiwitten
200 gram suiker

Als je een au bain marie pan hebt is die in dit geval heel handig, heb je die niet, maak dan gebruik van een hittebestendige kom. Verwarm water op een laag vuurtje. Doe niet teveel water, omdat de onderkant van de pan/kom die er straks op komt te staan niet het water mag raken. Laat het water op het vuur staan totdat het kookt.

Doe ondertussen de suiker en eiwitten in een hittebestendige kom/pan en roer het door elkaar. De suiker zal nu nog niet oplossen, het moet alleen goed gemengd zijn. Zet deze pan of kom op de pan met het water zodra het water kookt. Blijf nu continue roeren in het suiker/eimengsel. Dit is belangrijk, omdat anders het ei onderin gaat bakken (ook lekker, maar niet helemaal de bedoeling natuurlijk). Voel af en toe in het mengsel (geen zorgen, het voelt niet heet aan) of je de suikerkorrels nog voelt. Zo ja, laat het dan nog langer op het mensgel staan. Totaal zal je het ei/suikermengsel zo’n vijf minuten op het kokende water hebben staan.

Voordeel van deze methode is dat het het gevaar van rauwe eiwitten weghaalt doordat je ze verwarmt. Worden we ook niet meer ziek van Salmonella, wel zo’n fijne gedachte!

Als het mengsel dikkig, schuimend en de suiker opgelost is, kan je het in een mengkom gooien en op de hoogste stand gaan mixen. Blijf zo’n 10-15 minuten mixen tot het geheel meer volume heeft gekregen, wit is en je er hele dikke pieken in kunt trekken met je mixer. Het smaakt naar marshmellowssss, heerlijk!


Als de Swiss Meringue klaar is kan je beginnen met het echte stapelen. Zorg ervoor dat je de cake vast op een plateau hebt staan waarop je hem ook wilt serveren, anders wordt hij wel lastig over te zetten naar een ander plateau als hij eenmaal helemaal gestapeld is. De onderste, groene, cakelaag besmeren met een dun laagje meringue en dan de witte cake erop, weer een dunne laag meringue en dan tot slot de oranje cake. Vervolgens kan je de rest van de cake afwerken met de overige meringue. Gebruik hiervoor een grote spatel als je dat hebt, of gewoon de zijkant van een spatel en de botte kant van een broodmes of iets dergelijks totdat het mooi bovenop en rondom verdeeld en gladgestreken is. Dan kan je nog eventueel versieringen op de buitenkant aanbrengen. Ik heb shamrocks van fondant gemaakt en wat shamrock strooisel gebruikt, maar je kan doen wat je wilt! Happy St. Paddy’s!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten